Sajnos azt a hibát követtem el,hogy az utolsó percekre hagytam a blog megírását és mivel a technika ördöge kibabrált velem az összes leírt gondolatom a süllyesztőbe veszett. Ez is azt példázza,hogy semmit nem szabad az utolsó pillanatokra hagyni.
A két héttel ezelőtti órán a csoportmunka négy alapelvét ismertettük egymásnak és egy kis filmet is megnéztünk az alá és fölérendelt viszonyról. A film arról szólt,hogy egy osztályon végeztek kísérletet, ami ezt a viszonyt mutatta be. Két csoport alakult ki osztályon belül: alá és fölérendelt. A cél az volt,hogy a gyerekek viselkedését vizsgálják ebben a helyzetben. A későbbi osztálytalálkozás során ezeket az élményeket elevenítették fel egymásnak a régi társak. Megdöbbentő volt,hogy egy ilyen teszt után mennyire megváltoztak az egymáshoz való viszonyok. Példaként egy alá rendelt mesélt arról hogyan vesztette el osztályon belül legjobb barátját aki felsőbbrendűvé lépett elő. Ez egy tanulságos kísérlet volt. A tanár-diák között is egy hasonló viszony van. Arra kell törekednünk,hogy egymás tiszteletét megadva gyakoroljuk a szerepeket. Kölcsönös legyen a két fél viszonya.
A csoportmunka négy alapelve:
1. Párhuzamos (egyidejű) interakciók
2.Építő egymásrautaltság
3.Az egyéni felelősség
4.Az egyenlő részvétel
Az én feladatom az volt,hogy ismertessem csoporttársaimnak a párhuzamos interakciók fontosságát.
Kiemeltem,hogy sokkal fontosabb az interaktív csoportmunka/foglalkozás mivel több idő jut egy-egy tanulóra mint ha csak a tanár beszélne folyamatosan. Ez rendkívül hatékony módszer,hiszen így nem unalmas a tanóra és még óra végén is van lehetőség kérdezni. A kreativitás sokkal jobban előjöhet ez által. Én is ezeket az órákat kedvelem.
A következő feladatban képeket kaptunk,amik a mai iskolarendszer negatívumaira és pozitívumaira világított rá. Sok olyan kép volt amiről előjöttek a régebbi emlékek. Nekem egyből a negatív élmények ugrottak be. Például: A mai iskolákban eltűnik a kreativitás. Ugyanazokat a sablonokat gyártjuk. Ez nem jó. Egy kicsivel több teret kell engedni a diáknak,hogy kifejezhesse véleményét.
A házi feladat az volt,hogy ezekről a képekről írjuk le saját benyomásunkat,élményünket.
Én három képet választottam amik a következők voltak: lelkész,őrmester,színész.
Úgy gondolom ezeknek a szerepeknek előnyei és hátrányai is lehetnek. Nagyon fontos szerintem ha egy tanár közvetlen a diákokkal,segíti,támogatja őket akár órák után vagy szünetekben. Fontos, hogy a problémákat orvosoljuk,megoldásokat találjunk rá (problémamegoldó képesség. Kell egy ilyen lelkészi szerep. Ezzel szemben viszont hátrányai is lehetnek. Gondolok itt arra,hogy ha túl közel engedünk valakit akkor bizalmi szempontból ez veszélyes lehet.
Mindig kell egy őrmester szerep is,ha csendet és rendet akarunk az osztályba viszont nem feltétlen azzal alakíthatunk ki tiszteletet,ha például leordítjuk a diák fejét. Egy egészséges egyensúlyt kell megtalálnunk a szigorú és engedékeny típus között.
Mindig jó érzés az ,ha egy tanár színész lehet. Több módon kell előadni magát egy tanárnak. Úgy gondolom ugyanolyan jól kell előadnia a sóder klubbot mint Európa természetföldrajzát folyókkal,periglaciális formákkal egybe véve. Nem szabad egysíkúan működni ezáltal megóvhatjuk magunkat a totális kiégés ellen a tanári pályán.